Vanliga frågor och svar

Här har vi sammanställt svar på vanliga frågor från våra kunder. Klicka på rubrikerna till vänster
så får du upp frågorna och svaren.

Om du har ytterligare frågor så kontakta vår kundtjänst info@avtalsmallar.se

1.Kan jag som privatperson beställa Avtalsmallars Företagspaket?

Nej endast företag kan abonnera på Avtalsmallars Företagspaket. Som privatperson har du dock möjligheten att köpa enstaka avtal av oss. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med det.

2.Hur fungerar betalningen när jag blivit kund hos Avtalsmallar?

När du har accepterat ditt köp och fått dina personliga inloggningsuppgifter så skickar vår fakturapartner Svea Ekonomi en faktura till dig via vanlig post. Om du istället vill ha din faktura via e-post så måste du berätta det för oss i samband med din beställning.

3.Hur får jag tillgång till Avtalsmallars avtal och mallar?

När du har tecknat ett abonnemang så får du tillgång till samtliga 1500 avtal och mallar. Du loggar in med dina personliga inloggningsuppgifter som vi skickar till dig via e-post.

1.Måste jag som kund hålla reda på min abonnemangsförlängning?

Ditt abonnemang förlängs automatiskt med 12 månader, om du inte säger upp det. Uppsägning måste göras senast 2 månader innan abonnemanget går ut. Det gör du via brev eller e-post till info@avtalsmallar.se

Vill du läsa mer om våra Allmänna Villkor så finner du det på vår hemsida.

2.Hur många på mitt företag får använda tjänsten?

När du är kund hos oss så får du lägga upp samtliga dina kollegor på tjänsten helt kostnadsfritt. Du kan själv lägga till och ta bort dina kollegor via ditt inloggningskonto. Klicka på ”Mina inställningar” och sedan på ”lägg till användare”.

3.Kan jag som kund använda tjänsten för flera företag samtidigt?

Du kan endast använda vår abonnemangstjänst på det företag och det organisationsnummer som vi har registrerat hos oss.

Har du flera företag med olika organisationsnummer så måste du betala ett årsabonnemang för varje företag.

1.Hur får jag mina Inloggningsuppgifter från Avtalsmallar?

När du har blivit kund hos oss så skickar vi dig dina personliga inloggningsuppgifter via e-post med ett användarnamn som består av din personliga e-postadress och ett unikt lösenord som vi skapar åt dig.

2.Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

Du kan antingen klicka på knappen ”Glömt lösenord” uppe i högra hörnet på hemsidan och ange din e-post, så skickar vi ett nytt lösenord till dig. Eller så kan du kontakta vår kundtjänst.

3.Kan jag byta lösenord och användarnamn?

Javisst - du loggar in på ditt konto på Företagspaketet och klickar på ”Mina inställningar” och byter lösenord.

4.Jag har glömt vilken e-postadress jag angett, hur gör jag?

E-postadressen som du fyller i måste vara den e-postadress som är registrerad på ditt användarkonto hos Avtalsmallar. Har du bytt mejladress eller glömt bort din e-postadress så kontakta vår kundtjänst.

1.Kan jag titta på era avtal och mallar även om jag inte är kund?

Nej det kan du tyvärr inte göra. Men om du vill se ett specifikt avtal eller en mall så kontakta vår kundtjänst så ringer vi upp dig för en demonstration.

2.Hur många gånger kan jag ladda ner era avtal och mallar?

Som kund hos oss så har du obegränsad tillgång till att ladda ner alla våra 1500 avtal och mallar hur mycket du vill under hela din abonnemangsperiod.

3.Kan jag redigera och ändra på era avtal och mallar?

När du blivit kund så låser vi upp alla avtal och mallar för dig. Avtalen och mallarna är utformade i Word och Excel. Du behöver bara ladda ner det avtal eller den mall du behöver, och sedan kan du redigera det efter ditt egna behov.

Vill du kunna redigera våra PDF-dokument så måste du ha Adobe Acrobat Reader, som du själv måste installera på din dator.

4.Kan jag skriva ut era avtal och mallar?

Ja du kan utgå utifrån det verktyg t ex Word som du har fyllt i dokumentet med. Klicka på ikonen ”Skriv ut/Print” längst upp i knappraden. Du kan också välja ”Utskrift/Print” från Arkiv/File menyn.

Bläckstråleskrivare och vissa Canon laserskrivare kan ha problem med att skriva ända ut i marginalen på vissa dokument. Minsta skrivbara marginal varierar mellan olika skrivarmodeller. Läs i din skrivarmanual.

5.Kan jag spara ner era avtal och mallar på min dator?

Ja när du är kund hos oss så kan du spara ner dina dokument. Alla våra avtal och mallar är utformade i Word och Excel.

OBS: Om du sparar ner dokument på din hårddisk, så kommer dessa inte att uppdateras av oss. Risken finns då att du har sparat ett gammalt dokument som inte längre gäller.

1.Hur ofta uppdateras era avtal och mallar?

Avtalsmallar har ett nära samarbete med sakkunniga experter som uppdaterar avtalen när svensk lagstiftning ändras. Vi försöker hålla alla avtal uppdaterade.

2.Kommer det att läggas in nya avtal och mallar?

Vi försöker att ta fram nya avtal och mallar varje månad så att tjänsten blir bättre. Har du förslag till nya dokument så hör av dig till vår kundtjänst.

1.Fungerar tjänsten om jag använder Mac?

Alla avtal och mallar är utarbetade för PC. Om du använder Mac så fungerar det vanligen bra. Microsofts senaste Officeversioner för PC och Mac är inte helt kompatibla. Det är därför viktigt att du som använder Office för Mac 2008 eller 2011 sparar den nedladdade dokumentfilen i rätt format, innan du börjar arbeta med den. För Excel väljer du ”Spara som .xlsx” och för Word väljer du ”Spara som .docx”. Om du får problem så kontakta vår kundtjänst.

2.Vad gör jag om det saknas ett avtal eller en mall som jag behöver?

Vi lägger regelbundet upp nya avtal och mallar, som vanligen har tillkommit efter förfrågningar från våra kunder. Tyvärr kan vi inte tillgodose alla behov. Men om du har något förslag till hur vår tjänst kan förbättras, eller om du önskar något specifikt dokument som vi saknar, så kontakta vår kundtjänst.

3.Vad gör jag om det uppstår tekniska problem på er hemsida?

Får du problem med din inloggning på vår hemsida eller med nedladdningen utav våra avtal och mallar så kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

4.Hur hanterar ni cookies på er hemsida?

Den 1 juli 2011 trädde den nya cookielagen i kraft.  Avtalsmallar använder endast en "cookie" på webbsidan som sparar inloggningsinformationen för den enskilde användaren.

"Cookien" används så att du som användare inte ska behöva ange ditt användarnamn och lösenord varje gång du vill logga in på vår hemsida. Om du väljer att stänga av "cookies" i din Webbläsare måste du alltid ange dina inloggningsuppgifter varje gång du besöker vår hemsida.